سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، شریف ترین تبار است . [امام علی علیه السلام]

اصلا چرا ؟

Powerd by: Parsiblog ® team.
انتقاد به یوزارسیف و پاسخ سلحشور(یکشنبه 88 فروردین 9 ساعت 12:36 صبح )

انتقاد شیخ حسین انصاریان به سریال یوسف پیامبر (ع)

مرکز علمی و تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی وابسته به استاد شیخ حسین انصاریان یادداشت این عالم و استاد حوزه علمیه درباره قسمت اخیر سریال حضرت یوسف را برای پایگاه خبری «فردا» ارسال نموده است.

به گزارش «فردا»؛ متن این یادداشت انتقادی به شرح ذیل است.

اینجانب حسین انصاریان که به توفیق الهی موفق به ترجمة قرآن مجید و ترجمة نهج‌البلاغه و ترجمة صحیفة سجادیه و تألیف 60 جلد کتاب شده‌ام و اکنون مشغول به تدریس تفسیر در حوزه علمیه قم هستم و نزدیک به پنجاه سال است با کتاب‌های اصیل مذهبی و منابع عامه و خاصه از تفاسیر و کتب‌ حدیث دائماً در ارتباط می‌باشم، با توجه به پایان آیة 24 سورة یوسف، که حضرت حق یوسف را از گروه مخلصین (به فتح لام) یعنی انسانی که از هر جهت دور از دسترس شیاطین و وسواس خناسان است معرفی فرموده لازم دانستم به بخشی از فیلم حضرت یوسف که شب شنبه 1/9/87 پخش شد تذکراتی داشته باشم، امید است با چاپ این نوشتار اذهان بسیاری از تماشاگران به ویژه مردم مؤمن کشور اسلامی از آنچه از این قسمت فیلم گرفته است پاک شوم .

من کمتر موفق به تماشای فیلم‌های سیمای جمهوری اسلامی می‌شوم، بصورت اتفاقی این بخش از فیلم را که دیدم ضمن تأسف و تأثر فراوان لازم دانستم از باب خیرخواهی به این تذکرات توجه دهم.

بر اساس عقیده شیعه که مستقیماً از قرآن و روایات گرفته شده همة انبیاء و امامان از خطا و اشتباه مصون هستند تکرار این دو کلمه، یعنی خطا و اشتباه که در این فیلم دائماً حضرت یوسف به خود نسبت می‌داد خلاف صریح قرآن انجام گرفته و در حالی که در زمینة عصمت انبیاء از خطا و اشتباه سیدمرتضی اعلی ا... مقامه که از اعاظم دانشمندان است و دیگران تألیفات گرانبهائی بر اساس دلایل قرآنی و براهین روایتی دارند متأسفانه نزدیک به چند دقیقه سریال نشان می‌داد که یوسف که در بخش گذشته او را به مبعوث شدن به پیامبری نشان ‌داد بخاطر این که به ساقی شاه گفت به شاه بگو فردی بی‌گناه در زندان است و در مقام آزادی او باشد با گریه و زاری چند بار اعلام به خطا و اشتباه و گناه کرد و دامن نبوت را آلوده به گناه و خطا نشان داد این معنا با جمله آخر آیة 24 سورة یوسف ابداً مطابقت ندارد، و دست آویزی برای مخالفان بر ضد عقاید صحیح و پاک شیعه است.

ثانیاً نشان می‌داد که جبرئیل به یوسف نازل شد و گفت اکنون که مشکل خود را به غیر گفتی اراده خدا بر این تعلق گرفت که به جای یکسال زندان هفت سال دیگر در زندان بمانی آیا در این زمینه جریمة جرم بر فرض این که جرم باشد مناسب با جرم است و این بخش از فیلم حضرت حق را ظالم و غیر عادل معرفی نکرده است؟! و باید به این نکته توجه داشت که موضوع هفت سال در کتابهائی که نقل شده به دلائل مختلف از اعتبار ساقط است. و این نقل ضعیف است.

ثالثاً انسان اجتماعی آفریده شده و همه نسبت به امور زندگی نیاز به یکدیگر دارند آیا به زندانی آزاده شده اگر انسان مشکل خود را بگوید این جرم است؟ چه دلیلی در حوزه عقل و شرع بر جرم بودن این کار وجود دارد، اما مسئلة ترک اولی در انبیاء که یوسف در این مقام بر اساس دقت علمی مرتکب آن نیز نشده است غیر از گناه و معصیت است مجدداً تأکید می‌نمایم که انبیاء دارای مقام عصمت و از خطا و اشتباه طبق قرآن مصون هستند. آیا مشاوران بزرگوار مذهبی فیلم به حقایق قرآن و روایات توجه نداشتند؟ یا داشتند ولی از این قمست فیلم غافل بودند.

امید است کارگردانان سیمای جمهوری اسلامی در فیلم‌ها و سریال‌های آینده دقت بیشتری به خرج دهد تا حریم حرمت انبیاء و عصمت آن برگزیدگان و امامان معصوم محفوظ بماند. این پاسخ جهت تنویر افکار عمومی است، بدیهی است در صورت لزوم طرح مباحث تخصصی تفصیلی برای اثبات مدٌعی قابل طرح خواهد بود و در پایان توجه به این نکته لازم است که در ادعیه رسیده از ذوات معصومین اگر اقراری به خطاء شده است از باب تعلیم به امت است که چگونه با خداوند مشکل گناه را حل کنند.

 

منبع: سایت خبری قاصدک

******************************** 

فرج الله سلحشور - کارگردان سریال یوسف پیامبر (ع) 

پاسخ سلحشور به انتقادات اخیر حاج شیخ حسین انصاریان

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «فرج‌الله سلحشور» کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» در گفت‌وگوی مشروح با سایت پایگاه اطلاع‌رسانی هیأت اسلامی هنرمندان ضمن پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص تولید این مجموعه پرمخاطب، نسبت به برخی انتقادات (از جمله انتقادات اخیر ‌حسین انصاریان) موضع گرفت.
بنا بر این گزارش، وی در پاسخ به انتقادات حجت الاسلام حسین انصاریان نسبت به قسمت 22 سریال (که می‌گوید صحنه‌ای که حضرت یوسف (ع) از ساقی پادشاه می‌خواهد بی‌گناهی او را به شاه خبر و موجب آزادی او گردد، خلاف نص صریح قرآن است چرا که همه انبیاء و امامان از خطا و اشتباه مصون‌ هستند) گفت:
بنده از رهنمود و ارشاد آقای انصاریان تشکر می کنم، اما خود ایشان بهتر از بنده می‌دانند این نسبت گناه از نوع سیئات‌المقربین است و انبیاء و اولیاء ترک اولی و ظریف‌ترین تغافل را برای خود بزرگ‌ترین گناه می‌دانند در حالی که برای مردم عادی آن خطا اصلاً گناه محسوب نمی‌شود. این مطلب که حضرت یوسف (ع) از آن زندانی نجات یافته بخواهد که از او نزد اربابش یاد کند صریح آیه قرآن است و یک ترک اولی برای حضرت یوسف (ع) محسوب می شود که همه مفسران هم این را قبول دارند. البته این از بزرگواری و عظمت روح یوسف است که چنین ترک اولایی را برای خود گناهی بزرگ می‌داند نه این که خدایی نکرده واقعاً گناهی مرتکب شده باشد.
وی در این گفت‌وگو، در پاسخ به این موضوع که «آقای انصاریان معتقد است وقتی که حضرت یوسف (ع) از غیر از خدا طلب آزادی می‌کند به گریه و زاری می‌افتد و آن گاه فرشته‌ای نازل می‌شود و می‌فرماید: اکنون که مشکل خودت را به غیر از خدا گفتی، اراده خدا بر این است که هفت سال دیگر به عمر زندانی تو اضافه شود که این جریمه متناسب با جرم نیست و این بخش از سریال،‌ حضرت حق را ظالم و غیرعادل معرفی کرده است.»، ‌اظهار داشت:
در پاسخ به این انتقاد باید بگویم چند سال حضرت موسی (ع) برای کشتن یک قبطی آواره گردید و شبانی و بیابان گردی کرد. حضرت ایوب (ع) چندین سال برای چه به بیماری و گرفتاری دچار شد؟ حضرت یعقوب (ع) نیز چهل سال به فراق مبتلا شد فقط برای اینکه فرزندانش فقیری را دست خالی بازگرداندند. آیا خداوند نعوذبالله به این بزرگان ظلم کرده است؟ اگر بپذیریم که حضرت یوسف (ع) در محضر خداوند از غیر استمداد جسته باشد برای مردم عادی گناه نیست ولی برای یک پیامبر آیا گناه کوچکی است؟ و آیا هفت سال زندانی شدن به قیمت جلب توجه و کسب رضای خدا عذاب بزرگی است؟ و نعوذبالله ظلم خداوند در حق بنده ای چون یوسف است؟! در ثانی چرا این گونه نبینیم که این ترک اولای حضرت یوسف (ع) و گریه و انابة او برای گناهان سازنده است و راه توبه و انابه را به مردم آموزش می‌دهد؟ کما این که حاج آقا رحیمیان رئیس بنیاد شهید به بنده فرمودند : عکس‌العمل حضرت یوسف (ع) و زاری او برای من سازنده بود و این نظری کاملاً متفاوت با نظر آقای انصاریان است، چرا ما باید فقط ابعاد منفی را ببینیم؟ اما بنده حقیر چند گلایه هم از این استاد عزیز و بزرگوارم دارم آیا این سریال که این همه مورد استقبال مردم، علما و بزرگان قرار گرفته عامل انحراف جامعه شده؟ آیا این سریال هیچ حُسنی نداشت که شما قبل از همه، معایب آن را متذکر شدید؟ استاد عزیز و بزرگوار، آیا امکان نداشت که اشکال حقیر را به خودم تذکر می‌دادید و فرصت سوءاستفاده را به بیمار دلان نمی دادید؟ و ای عزیز بهتر نیست برای این که در فضای کلی سینما و تلویزیون قرار بگیرید لااقل بعضی از آثار را ملاحظه کنید تا ببینید که این دو به کجا می‌روند و تکلیف چیست؟ و مطلب دیگر آیا همان گونه که از یک اثر مذهبی انتقاد کردید از آثار ضدمذهب، ضداسلام و روحانیت، آثار مستهجن و بدآموز سینما و تلویزیون هم تاکنون انتقاد کرده و انتقاد را به عرصه مطبوعات و منظر عموم هم کشانده‌اید؟ و سؤال آخر این که گمان نمی‌کنید بنده بهتر است به‌جای فیلم مذهبی، فیلم‌های ویلایی و کنار دریایی مثل بسیاری از فیلمسازان بسازم؟ امیدوارم خداوند شما و حقیر را توفیق خدمتگذاری به خود و بندگانش عنایت فرماید و توفیق شاگردی اهل بیت و قرآن و روحانیت را از حقیر نگیرد.

 

منبع: سایت خبری قاصدک



  • کلمات کلیدی :
  • » مدیر وبلاگ
    »»Your comments - نظرات شما ( )


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    سلحشور سریالی جدید می سازد.
    فهرستی از عناوین وبلاگ تا اینجا
    شرم آوره !
    چرا اینگونه؟
    [عناوین آرشیوشده]
     RSS 
     Atom 

    [ صفحه اصلی ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]

    سلام ، خوش آمدید
    » لینک همراهان «
    » لوگوی همراهان «








    » اخبار «
    »» جذابیت قرآن
    »» قرائت قرآن در آغاز سریال
    »» بهاریه با فرج الله سلحشور
    »» نا گفته های فرج الله سلحشور
    »» سینمای ایده آل یا سینمای امروز
    »» یوزارسیف سفارشی نیست.
    »» هشت هزار صفحه مطلب فشرده ...
    »» حرفهای سریال یوسف پیامبر (ع) یادآور امام(ره)
    »» بررسی موردی سریال یوسف پیامبر(ع)
    »» ناخشنودی از سفرهای یوزارسیف!
    »» چرا نباید هزینه ساخت یک سریال عنوان شود؟!
    »» تکلیف یوسف پیامبر (ع) با خودش روشن است.
    »» "یوسف پیامبر(ع) " نقطه عطفی در سریالهای سیما فیلم.
    »» یوسف پیامبر(ع) برای تبلیغ احمدی نژاد ساخته نشده است.
    »»"یوسف پیامبر(ع)" تجربه خوبی برای همه کارگردانان است.
    »» وزرای ما باید به شیوه یوزارسیف عمل کنند.
    »» سریال یوسف (ع) در کویت
    »» با دیدن یوزارسیف یاد...
    »» گفتگویی با آقای کارگردان
    »» انتقاد به یوزارسیف و پاسخ سلحشور
    »» سریال یوسف (ع) کاملا مورد رضایت مردم
    »» نمره قبولی صدا و سیما به سریال یوسف (ع)
    »» گفتگویی با بازیگر نقش یوسف پیامبر (ع)
    »» گفتگو با بازیگر نقش بنیامبن
    »» تلویزیون اصرار کرد ...
    »» 45 کشور یوسف (ع) را می بینند.
    »» فروش گسترده تصاویر یوزارسیف و زلیخا در کشورهای عربی
    »» طراحی صحنه و لباس سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» آلبوم عکس سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» دانلود تیتراژ سریال یوسف پیامبر (ع)_صوتی و تصویری
    .
    »» حسادت عامل مخالفت با سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» در مورد بودجه مدعی صرفه جویی هستیم.
    »» نظر آیت الله جوادی آملی درباره سریال یوسف (ع)
    »» ضرغامی: سریال یوسف پیامبر (ع) نقطه عطف مجموعه های قرآنی
    »» جلوه های ویژه سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» سال نو مبارک
    »» اعزام تمام بازیگران سریال یوسف پیامبر (ع) به عتبات عالیات
    »» سلحشور: خوشحالم که یوسف(ع) به احمدی نژاد کمک می کند.
    »» محوریت منجی آخرالزمان (عج)
    »» همه چیز با فیلم برداری تمام نمی شود
    »» به دویست درصد چیزی که می خواستم رسیدم
    »» دیدار با سلحشور
    »» چرا یوسف پیامبر(ع) جذابترین سریال سال 87 شد؟
    »» چرا یوسف در قلب تاجیک ها هم نشست ؟
    »» پاسخهای یک کارگردان به 7 انتقاد
    »» سلحشور: سطح کلام خدا با انسان اختلاف دارد
    » موسیقی وبلاگ «
    کپی برداری از مطالب وبلاگ با ذکر منبعی که ابتدا یا انتهای هر مطلب درج شده، مجاز میباشد . chera.mee.ir