سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دید و بازدید، دوستی را استوار می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

اصلا چرا ؟

Powerd by: Parsiblog ® team.
سلحشور: سطح کلام خدا با انسان اختلاف دارد.(پنج شنبه 88 فروردین 27 ساعت 2:5 صبح )

سلحشور: سطح کلام خدا با انسان اختلاف دارد. هیچ خلافی در روایت داستان حضرت یوسف(ع) صورت نگرفت.

خبرگزاری فارس: کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» با حضور در خبرگزاری فارس به بسیاری از سئوالاتی که پیرامون پخش این سریال به‌وجود آمده، پاسخ گفت. «سلحشور» در این نشست، تأکید کرد: هیچ خلافی در روایت داستان حضرت یوسف(ع) صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، فرج الله سلحشور (کارگردان)، محمود پاک نیت(بازیگر نقش یعقوب)، مهوش صبر کن(بازیگر نقش کاریماما) و آذین (مدیر تولید پروژه تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» با حضور در خبرگزاری فارس درباره این سریال به گفت‌وگو نشستند که در این نشست، فرج‌الله سلحشور درباره دلایل موفقیت این سریال در زمان پخش و جذب مخاطبان بسیار گفت: «من مهم‌ترین دلیل را سطح اختلاف کلام خدا با بشر می‌دانم. بالاترین دلیل همین است. نه من کارگردان توانمندی هستم و نه بازیگران و عوامل این سریال خیلی استثنایی هستند و نه عوامل منفی و دیگر دست‌اندرکاران. اگر این سریال متفاوت شده به این دلیل است که کلام خداوند، در سطح دیگری از کلام انسان است و ما این سریال را بر مبنای قرآن ساختیم و تأثیر‌پذیری آن نیز به همین دلیل است.»

 ## سریال «یوسف پیامبر(ع)» با عنایات الهی ساخته شد

کارگردان مجموعه پرمخاطب «یوسف پیامبر(ع)» درباره اثرات معنوی که در طول ساخت سریال شامل او و گروهش شده نیز گفت: من همیشه به دوستان گفته‌ام و شاید ادعای بزرگی باشد که این سریال را خدا ساخت. بارها و بارها ما شاهد عنایات الهی بودیم که دست‌مان را می‌گرفت و مسائلی را پیش می‌آورد که ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتیم. همین‌ها عاملی بود که ما را به خودمان متوجه می‌کرد که مبادا باورمان بشود که ما کاره‌ای هستیم.
وی افزود: من احساس می‌کردم خداوند متعال می‌بیند که کتابش را که دوست دارد، توسط جمعی از بندگانش که آنها را هم دوست دارد، در قالب تصویر ساخته می‌شود. در حقیقت ما کاری را کردیم که مبلغان می‌کنند و قرآن را برای مردم تفسیر کردیم. وقتی دست خدا را به‌عنوان پشتیبان کار می‌بینیم، متحول می‌شویم. من در این کار هم صبر یاد گرفتم و هم تحمل یاد گرفتم.

## حرکت‌های سالم، دست‌های ناسالم را رو می‌کنند

وی در پاسخ به این سئوال که همزمان با پخش سریال «یوسف پیامبر» موج مخالفی علیه این سریال شروع شد که از سوی برخی مطبوعات نیز به آن دامن زده می‌شد، دلیل این مخالفت‌ها چه بود؟، اظهار داشت: بروز این اختلافات دو علت دارد. یکی اینکه من با این سینما و این حرکت موجود تلویزیون موافق نیستم و بالطبع جریان موجود هم حرکت مخالف را بر نمی‌تابد و سعی می‌کنند که حرکت مخالف و شخص مخالف را به هر نحوی که شده از گردونه هنر، سینما و تلویزیون بیرون بیندازند. دوم این که معمولا حرکت‌های سالم دست‌های ناسالم را رو می‌کنند. وقتی که در سریالی کار درست انجام می‌شود، خیلی از دست‌ها رو می‌شود و خیلی از سوال‌ها برای ارباب رسانه از مسئولان بالا گرفته تا دست‌‌اندرکاران سینما پیش می‌آید که چرا این کارها اینقدر با یکدیگر متفاوت هستند.
وی ادامه داد: این سوال‌ها برای بسیاری از اصحاب هنر و رسانه و مطبوعات قابل تحمل نیست و یک بخشی از مخالفت‌ها نیز برمی‌گردد به تحمل نکردن این حرکت مخالف و بخشی هم برمی‌گردد به عدم آگاهی کسانی که انتقاد کرده‌اند. گاهی یک نفر دوست است اما در قضاوت و نتیجه‌گیری خود تعجیل کرده است و مطلبی را ارایه کرده که ای بسا در قسمت‌های بعدی سریال پاسخ خود را گرفته. دوستانی که متأسفانه ناآگاهانه و بدون قصد و غرضی به ما ضربه زده‌اند، نیز وجود داشته‌اند.

## هیچ خلافی در روایت داستان حضرت یوسف(ع) صورت نگرفته است

کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره تناقضات تاریخی موجود در سریال و اظهارنظرهای متفاوت درباره روایت آن نیز تصریح کرد: در مورد سریال حضرت یوسف، اختلاف نظر‌ها زیاد است. به قول طلبه‌ها خیلی از بخش‌های این داستان محل مناقشه است. جایی هم که اختلاف نظر وجود دارد، علما می‌دانند که نظر قطعی نباید داد. چند قول وجود دارد و در این میان یکی ممکن است درست باشد. آنهایی که از درصد علم و آگاهی کمتری برخوردارند حکم صادر می‌کنند ولی اهل علم حکم صادر نمی‌کنند و می‌گویند ممکن است این قول باشد یا قول دیگری.
وی افزود: در مورد احتمالات داستان حضرت یوسف(ع) هم ما مجبور بودیم که یکی از داستان‌های موجود از ایشان را به تصویر بکشیم. حال دیگری پیدا می‌شود و می‌گوید این قول نباید تصویر می‌شد و قولی که بنده می‌دانم باید ساخته می‌شد و خیال می‌کند قول خودش وحی منزل است و قولی که سلحشور نقل کرده، خلاف است. این نگاه‌ها غلط و غیرمحققانه است. ما بهترین نظر را در تاریخ پیدا کرده و سعی کردیم آن را به کار ببریم.
سلحشور عنوان داشت: ولی هر کسی که با این نظر مخالف است یا نظر دیگری غیر از این را در تاریخ مطالعه کرده، می‌تواند بگوید آن چه شما مطرح کرده‌اید، درست نیست در حالیکه آن نوع مطرح کردن درست نیست و باید صادقانه بگویند که این نظر را سلحشور مطرح کرده اما چند قول دیگر نیز وجود دارد و می‌تواند یکی از آنها باشد. ولی آنها قطعی نظر می‌دادند و مردم هم چون آگاهی ندارند فکر می‌کنند که واقعا خلافی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در حالی که من چندی پیش خدمت آیت‌الله مکارم‌شیرازی رسیدم که ایشان فرمودند در این سریال اشکالات جزئی وجود دارد که اصلا قابل طرح نیست و این کار اصلا منافاتی با قرآن ندارد و حتی ملحقات و حاشیه‌های سریال نیز ندارند. عالمی مثل ایشان به این‌گونه نظر می‌دهند و کسی هم که تازه وارد مباحثی شده، آن گونه نظر می‌دهد.

## ده سال است که بر سر سناریوی سریال مشکل داریم / از تهمت‌زننده شکایت می‌کنم

سلحشور در پاسخ به این که «ادعای «شهاب‌الدین طاهری» مبنی بر سرقت فیلمنامه‌اش توسط سلحشور به کجا رسید؟» عنوان داشت: ایشان در مورد این مساله حتی شکایت هم کرده‌اند.آقای شهاب‌الدین طاهری به من تهمت زده که من سناریوی خود را از روی سناریوی ایشان تقلب کرده‌ام. من در خبرگزاری فارس رسما اعلام می‌کنم که اگر نتواند این مسئله را ثابت کند، رسما از او شکایت کرده و برخورد قانونی با او خواهم کرد.
وی ادامه داد: شاید از ده سال پیش تا به حال با ایشان سر سناریو کشمکش داریم. اولین قسمت‌های کارش را که نوشته بود، به بنده و آقای شورجه داد. یک بار هم از طریق آقای لاریجانی چند قسمتی را به ما داد و ما خواندیم. در حالی که آنها اصلا سناریو نبودند. یک چیزی بودند که از روی کتاب «یوسف در آینه تاریخ» نوشته «توماس مان» آلمانی ترجمه شده بود و در حقیقت از روی آن کپی صورت گرفته بود. این آقا هیچ کلاس سناریونویسی در هیچ جای عالم ندیده و تا به حال، حتی یک اثر هم از او به فیلم یا سریال تبدیل نشده است.
کارگردان سریال «مردان آنجلس» گفت: وقتی چنین آدمی بیاید و ادعا بکند که سریال یوسف پیامبر(ع) را من نوشته‌ام و سلحشور از آن تقلب کرده، باید جواب‌گو باشد. البته من هم شکایت کرده‌ام و جواب داده‌ام و سناریوی خود را هم ارایه داده‌ام و اگر سناریوی من با سناریوی ایشان شباهتی داشته باشد، می‌پذیرم اما هنوز خبری نشده است. من فقط برای این که او تنبیه شود، قصد دارم با او برخورد کنم.

## از تعصب ناموسی تا جایگاه زلیخا

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری با این موضوع که «مردم دوره زلیخا بت‌پرست بودند، چرا کار زلیخا این قدر برایشان بد جلوه کرد؟ چون با غلامش مراوده داشت بد بود یا اگر پادشاه هم بود، این کار بد جلوه می‌کرد؟»، توضیح داد: به طور کلی علاقه و تعصب زن و مرد به یکدیگر در تمام ملل بوده و سختی این مسئله شدت و ضعف دارد. در مذهب آسمانی، این مسئله بسیار شدید‌تر و با یک تعریف و چارچوب‌بندی مشخصی است اما در فرقه‌های دیگر نه. ولی به هر حال این وجود دارد. حتی بت‌پرستان هم به آن اعتقاد دارند و تفاوت انسان و حیوان هم در همین مسئله است. اما در مصر آن زمان، بیش از این تعصب ناموسی، آن جایگاه اجتماعی مطرح بوده است. زلیخا به‌عنوان یک اشراف‌زاده که بزرگ‌ترین زن مصر در عصر خود بوده است، نباید با برده‌ خود چنین ارتباطی را برقرار می‌کرد. این برای جامعه مصر قابل قبول نبود. کما اینکه بعدا خیلی از زنان مصری به فکر چنین ارتباطی می‌افتند و معلوم می‌شود که آنها هم اگر موقعیتی پیش می‌آمده، همین رفتار را داشتند و خیلی زنان صالحی نبودند که بخواهند از چنین اعمالی شرم داشته باشند. این به جایگاه زلیخا بر می‌گردد.

##مشاوران مذهبی در تمام لحظات تولید با ما بودند

نویسنده فیلمنامه سریال قرآنی «یوسف پیامیر(ع)» در ادامه درباره مشاوران مذهبی که در ساخت این سریال نقش داشته‌اند نیز اظهار داشت:
ما در ساخت سریال از استاد پرورش که در خیلی از موارد به دفتر ما می‌آمدند کمک می‌گرفتیم که در حال حاضر معتقد است که در این سریال هیچ عیبی نیست و آنهایی هم که ایراد گر‌فته‌اند، اشتباه کرده‌اند. چند بار هم من با آقای عسگراولادی صحبت‌هایی داشتیم و دوره‌ای که قرار بود داستان را به فیلمنامه تبدیل کنیم، با ایشان مراوداتی داشتم. سه نفر دیگر نیز بودند که دکترای علوم قرآنی داشتند. آقای قاسمی و مهدی غفاری و آقای لنکرانی که روحانی از اعضای دفتر ما بودند و یک مسئول تحقیق که خودش فرد مطلعی در حوزه قرآن بود به اضافه بنده و مشاور هنری که هر روز در هنگام خواندن متن دور هم بودیم و دو تن هم خارج از این جمع حضور داشتند و به ما مشاوره می‌دادند.

## داستان حضرت یوسف(ع) نباید به دست نااهلان بیافتد

کارگردان و تهیه کننده سریال قرآنی «یوسف پیامبر(ع)» در پاسخ به این سوال که «چرا بین قصه‌های قرآنی، قصه حضرت یوسف(ع) را انتخاب کردید؟»، اظهار داشت: من به تمام قصه‌های قرآنی علاقه دارم و نمی‌توان گفت کدام یک از آنها اولی‌تر از دیگری است. ولی قصه‌های حضرت یوسف ویژگی‌‌اش این است که اگر به دست نااهل بیافتد ، ممکن است نتیجه معکوس بدهد.
وی ادامه داد: اگر این داستان به دست سازندگان ناباب بیافتد، ممکن است ابعاد نفسانی و جلوه‌های بد آموز قصه بیشتر مد نظر بیاید. همانطور که در گذشته هم 18 بار از روی این داستان فیلم و سریال و کارتون ساخته شده و همه هم به ابعاد عشقی و روابط یوسف و زلیخا پرداخته است.من نگران بودم نکند یکبار دیگر این اتفاق بیافتد. به همین دلیل تلاش کردیم با دوستان تا این داستان از دیدگاه قرآن و اهل بیت باشد و برای اولین بار یک داستان یوسف با دید سالم و قرآنی به جامعه ارائه شود وگرنه برای من این داستان قرآنی با سایر قصه‌های قرآنی تفاوت ندارد، مگر اینکه این قصه کامل‌تر و جذاب‌تر بیان شده و قصه‌های دیگر ناقص بیان شده‌اند.

## رحیم نوروزی شبیه فرعون بود

سلحشور درباره نقش فرعون (آمن هوتپ چهارم) در این سریال با بازی رحیم نوروزی نیز در گفت‌وگو با فارس عنوان داشت:انتخاب رحیم نوروزی دلیل خاصی نداشت. ما درباره این نقش‌ها، سر هر کدام که به توافق می‌رسیدیم، بازیگر را دعوت می‌کردیم.فقط چهره‌اش تقریبا با نقشی که ما می‌خواستیم همخوانی داشت. البته در توان آقای نوروزی تردیدی نیست و ایشان بیشتر به تصویر آخناتونی که در تاریخ دیده‌ایم، شباهت داشت.

## مصطفی زمانی اولین انتخاب ما برای ایفای نقش یوسف بود

«فرج‌الله سلحشور» با بیان این که ما از 2 الی 3 هزار نفر حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای برای ایفای نقش حضرت یوسف(ع) تست گرفتیم، درباره نحوه انتخاب مصطفی زمانی عنوان داشت: از بین همه این افراد تنها کسی که از همان اول که از او تست گرفتیم و رویش به توافق رسیدیم آقای زمانی بود و روی فرد دیگری به توافق نرسیدیم.
وی درباره دلایل جدی شدن بحث حضور زمانی در این نقش تصریح کرد:اول اینکه چهره‌اش خوب بود. دوم اینکه از او چند بار تست گرفتیم و دیدیم که استعداد این کار را هم دارد. پرس و جو هم که کردیم. متوجه شدیم شخصیت خوبی هم دارد.

## هیچ صحنه‌ای از سریال «یوسف پیامبر(ع)» حذف نشد

وی با بیان اینکه سریال «یوسف پیامبر(ع)» تفسیر سوره حضرت یوسف(ع) است که ما آن را با تصویر باز کرده‌ایم، درباره تعامل سازمان صدا و سیما با سازندگان این مجموعه در زمان پخش آن گفت: تا به حال هیچ بخشی از سریال حذف نشده، فقط شنیدم شبکه الکوثر صحنه مربوط به حضرت یوسف(ع) که به 5 تن و 14 معصوم اشاره می‌کند، حذف شده که آن هم به این دلیل بوده که شاید مخاطبان اهل تسنن آن را نپسندند و ما در کل کار، هیچ حذف و اصلاحی نداشته‌ایم.
وی در ادامه افزود: البته صدا و سیما یک سنت غیر حسنه و نادرستی را از گذشته در روند تولید سریال‌ها باب کرده که هر سریال چندین بار برای اصلاح برآورد برود در حالی که مجموعه ما از ابتدا تکلیفش مشخص بود و ما اول سریال، بودجه آن را مشخص کردیم. ولی به‌خاطر این سنت غلط، با ما هم مانند سریال‌های بلاتکلیف رفتار کردند. در صورتیکه اگر این دو مطلب را رعایت کنند، کیفیت سریال‌‌ها رشد چشمگیری خواهد داشت.
سلحشور گفت: تا متن‌ها تمام نشده و تصویب و نقد و بررسی نشده، صدا و سیما نباید اجازه ساخت بدهد. باید به مردم رحم کرد. هر کاری که هنوز مشخص نیست چه خواهد شد، انصاف نیست جلوی دوربین برود. همچنین هر سریال را در همان ابتدا برآورد نهایی کنند. تکلیف بودجه مشخص باشد و تا جلسات متعدد برگزار نشد، کار کلید نخورد و اگر کسی هم به تعهدات خود عمل نکرد، با او برخورد شود. قرارداد یعنی قانون و تولیدکنندگان بدانند که وقتی قرارداد می‌بندند باید کار را انجام بدهند. ضمن این که تا کار کامل و اصلاح نشده، برای پخش نرود.

## تدوین سریال امری سلیقه‌ای است

کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع) درباره تدوین کار و نقدهایی که پیرامون ضعف این بخش ارائه شده، نیز اظهار داشت: زندباف در مجموع به کیفیت کار خیلی کمک کرده است و شب و روزش را گذاشته. اگر او با همه وجودش و عاشقانه کار نمی‌کرد، به این کار لطمه می‌خورد.
وی با بیان اینکه ما بخش اعظم موفقیت‌ کارمان را مدیون تلاش صادقانه حسین زندباف و همه دوستان هستیم، گفت:تدوین از مواردی است که هر کس با تکنیک خود کار می‌کند. ممکن است فرد دیگری به شکل دیگری تدوین کند. برای این حکم قطعی نمی‌توان صادر کرد. ای بسا اگر فرد دیگری با تکنیک دیگر و با یک ضرباهنگ و ریتم دیگری کار را مونتاژ می‌کرد، خراب می‌شد و آرامشی که در سریال وجود دارد و ریتم متین و آرام و روان سریال از ویژگی‌های مثبت سریال باشد. مهم این است که کار آقای زندباف در این دوره خوب بوده و جواب داده است.

## «جمال شورجه» را کارگردان دوم سریال می‌دانم

سلحشور با عنوان این که اگر شورجه نبود، من از عهده ساخت سریال بر نمی‌آمدم، تصریح کرد: اگر اعلام کنید که کارگردان مشترک این سریال که بود؟ من می‌گویم که شورجه است و مدیون او هستم. او در تمام طول کار، دست مرا مانند یک استاد گرفته و قدم به قدم راه برده و ما مدیون او و اخلاق‌اش هستیم. ما هم از حمایت فکری، تکنیکی و تخصصی او بهره بردیم و همه از اخلاق‌شان بهره بردیم.

## شکل خاص عبادتی از دوران حضرت یوسف(ع) به‌دست نیاوردیم

وی درباره این که چرا نحوه عبادت دو پیامبری که در این سریال وجود دارند، به تصویر کشیده نشده، تصریح کرد: گاهی آنها را در حال دعا کردن می‌دیدیم. اما شکل خاص عبادتی را از آن زمان به‌دست نیاوردیم. یعنی در تاریخ شکل خاصی از عبادت برای پیامبران نقل نشده، برای همین هم مقداری از نشان این مقوله اکراه داشتیم.
وی گفت: البته در حال دعا کردن آنها را نشان داده‌ایم. گاهی می‌بینیم که حضرت یوسف(ع) دست به دعا برداشته است یا با خدا حرف می‌زند. اما چون شکل عبادی خاصی در تاریخ نقل نکرده بودند، ما هم خیلی به آن نپرداختیم.

## بودجه سریال «یوسف پیامبر(ع)» یک چهارم سایر سریال‌های هم ‌ردیف‌اش بود

کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» در ادامه نشست فارس در پاسخ به این مطلب که «بحث بودجه سریال یکی از مباحث چالش‌برانگیز سریال بود، چند سریال دیگر نیز هم ردیف سریال «یوسف پیامبر(ع)» همزمان شروع به ساخت کردند، آیا توانستند با رقمی کمتر یا معادل بودجه این سریال، کار را تحویل بدهند؟»، تصریح کرد: چند وقت پیش یکی از روزنامه‌ها تیتر زده بود که پروژه حضرت یوسف 200 میلیارد ریال معادل 20 میلیارد تومان هزینه داشته است. این خبر مصادف با زمانی بود که من با آقای ضرغامی صحبت کرده بودم و از ایشان خواهش کرده بودم رقم اصلی بودجه این سریال را اعلام کند.
وی افزود: بلافاصله نیز از سوی سیما فیلم اعلام شد که 7 میلیارد تومان برای ساخت سریال هزینه شده که ما 6 میلیارد و 400 میلیون آن را از تلویزیون گرفتیم و 600 میلیون هم خودمان از جاهای مختلف جذب کمک کردیم. سریال‌هایی نیز که همزمان با این سریال ساخته شد، هنوز در حال ساخت است. پخش این سریال به پایان رسید، اما آنها هنوز تصویربرداری می‌کنند. پس نمی‌توانیم بگوییم زمان آن سریال‌ها با زمان سریال ما متفاوت بوده است. هر قدر بودجه ما و آنهاست ، می‌تواند مبنای قضاوت باشد. سریال‌ ما یک چهارم سریال‌های دیگر هزینه برداشته است.

## مسائل مالی سریال حساب و کتاب داشت

«فرج‌الله سلحشور» که بازی در فیلم سینمایی «توبه نصوح» را در کارنامه خود دارد، درباره راه‌هایی که در کم هزینه ساخته شدن این سریال نقش داشت، گفت: در شروع کار ما سناریوی آماده داشتیم. وقتی سناریو نوشته شده، شما می‌توانید به‌طور دقیق برنامه‌‌ریزی کنید. می‌دانید که چه مقدار بازیگر دارید، چه مقدار دکور دارید، چقدر لباس می‌خواهید و چند روز کار دارید. ما برنامه‌ هر روز را هم روز قبل ارائه می‌دادیم و هر روز سرکار می‌رفتیم.
وی با بیان این که عوامل این سریال تعطیلی نداشتند، اظهار داشت: گاهی سریال‌ها 6 الی 7 ماه تعطیل می‌شوند در صورتی که ما فقط 75 روز که آن هم تعطیلات رسمی بود، کار را تعطیل کردیم. وقتی شما تعطیلات کمی دارید، بودجه کمتری خرج می کنید و سرعت کار بالا می‌رود. همچنین وقتی که قراردادهای‌مان را بستیم، کلان نبود و آقای آذین تلاش کرد تا قیمت‌های بالا نپردازد. سریال ما حساب و کتاب داشت و سر برج نیز دستمزدها پرداخت می‌شد.
سلحشور افزود: دلسوزی خود عوامل نیز مسئله مهم دیگری بود. بچه‌ها با جان و دل کار می‌کردند. مثلا ما برای ساخت مجسمه‌ها، خود را آماده کردیم تا برای هر کدام 5/2 تا 3 میلیون پرداخت کنیم. ولی بچه‌های فایبرگلاس خودشان گفتند ما خودمان این‌ها را قالب‌گیری و تکثیر می‌کنیم تا ارزان‌تر از آب درآید و در نهایت هر مجسمه‌ حدود 600 هزار تومان برای ما هزینه داشت. همچنین ما حدود120 الی 130 مجسمه در این کار داشتیم که روی هر کدام حدود 2 میلیون تومان صرفه‌جویی شد. بسیاری از ستون‌هایی هم که حدود 120 هزار تومان پولشان بود، ما با 20 هزار تومان ساختیم. آن هم به این خاطر بود که عوامل عاشقانه و دلسوزانه کار کردند، برای اینکه دستمزدهای‌شان به موقع پرداخت می‌شد و ما به آنها احترام می‌گذاشتیم و به طرح‌ها و مشکلات‌شان رسیدگی می‌شد.

## تضرع حضرت یوسف(ع) به درگاه خداوند به خاطر ترک اولی بود

این کارگردان تلویزیون در پاسخ به اینکه برخی علما مانند شیخ حسین انصاریان معتقدند که نباید صحنه گریه و تضرع حضرت یوسف(ع) به تصویر کشیده می‌شد، نیز اظهار داشت: در مورد سوره یوسف(ع) و بسیاری از سوره‌ها و داستان‌های قرآن اختلاف نظر زیاد است. بعضی‌ها با توجه به این اختلاف نظر صحبت می‌کنند که در این مورد آقای انصاریان گفته بودند که حضرت یوسف(ع) در اینجا که می‌گوید من پشیمانم، برای یک معصوم صحیح نیست و نباید به تصویر کشیده شود، ولی تقریبا 60 تا 70 درصد مفسرین و مورخین نوشته‌اند که حضرت یوسف(ع) در اینجا مرتکب ترک اولی شده است برای این که گناه برای پیامبران متصور نیست و مرتکب نمی‌شوند ولی در ترک اولی حتی در مورد پیامبر خودمان نیز وجود دارد.

## به دنبال قهرمان پروری در سریال نبودیم

فرج الله سلحشور در پاسخ به این سوال که «چرا فیلم‌برداری کار به نحوی است که کلوز آپ کم است و بیشتر مدیوم کار کرده‌اید؟»، نیز اظهار داشت:در مورد رسول احدی که خداوند رحمتش کند، باید بگویم که بهترین فیلمبرداری را انجام داده و اگر ما کلوزآپ کم گرفته‌ایم، به خاطر این است که به دنبال قهرمان‌پروری نیستیم. هرگاه حس لازم را نیاز داشتیم، کلوزآپ هم داشته‌ایم. اعتقادی به چهره‌پروری ندارم و این به نگاه من برمی‌گردد ضمن این که هر فیلم‌برداری جدا از قواعد اصلی تصویربرداری که باید رعایت شود، در کار خود به دنبال ویژگی‌هایی است.

## نمی‌خواهم سریال یوسف پیامبر(ع) را حلوا حلوا کنند

فرج الله سلحشور در ادامه گفت: من مطلبی را می‌خواهم خطاب به دولتمردان بگویم که اول اینکه از حرکت مثبتی که در جامعه انجام می‌شود، بهره‌برداری بهینه کنند. سریال یوسف پیامبر(ع) یک اتفاق بود که می‌توان با تشویق از آن یک جریان سالم ایجاد کرد یا می‌توانند با تنزل بخشیدن، آن را در سطح کارهای معمولی عنوان کنند. این کار به یک حرکت لطمه می‌زند. خواهش من این است که از این اتفاق بهره‌برداری خوب بکنند.
وی افزود: من خودم را کارگردان و نویسنده نمی‌دانم و عوامل این سریال هم خیلی ادعا ندارند. اما یک هنرپیشه قرآنی و گروه قرآنی را با گروهی که کار لودگی و ضدارزشی می‌کنند، در یک رده قرار ندهند و این اقدام در شأن مسئولان فرهنگی یک کشور اسلامی نیست. اگر ارزش‌گذاری‌ها را متفاوت نکنند، دوغ و دوشاب قاطی می‌شود. مثلا یک دانشمند عالم و فرهیخته را روز عید در کنار خانم هنرپیشه‌ای قرار می‌دهند که افتخارش این است که یک پایش ایران و پای دیگرش آمریکاست. وقتی از این اشتباهات صورت می‌گیرد، صحیح و ناصحیح قاطی می‌شود. خواهش من این است که این مرزها را رعایت کنند. من نمی‌خواهم سریال یوسف پیامبر(ع) را حلوا حلوا کنند، اما خواهشم این است که بچه‌های این گروه‌ را با کسانی که کارهای ضد این مملکت انجام می‌دهند، هم ردیف و یکی نکنند.

## رئیس‌جمهور نظر مثبتی روی «یوسف پیامبر(ع)» دارد

فرج‌الله سلحشور در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس اظهار داشت: رئیس جمهور این سریال را دیده و من هم دو بار نظر ایشان را شنیدم که نظر مثبت داشته‌ و گفته‌اند که «من در 10 سال گذشته به ندرت اتفاق افتاده که سریالی را ببینم، اما مقیدم سریال «یوسف پیامبر(ع)» را با خانواده و با توجه به همه گرفتاری‌هایم ببینم».

##در ساخت سریال از امکانات شخصی استفاده نکردیم

«فرج‌الله سلحشور» با بیان این که ما در تاریخ داریم که حضرت یوسف(ع) همسری به نام «آسنات» داشته که قطعا زلیخا نبوده و دو فرزند هم داشته است، در ادامه اظهار داشت: انداختن عبای حضرت یوسف(ع) برای جوان شدن زلیخا یک ایده از سوی ما بود و می‌توانست به نحوه دیگری نیز تصویر شود اما ما قصد داشتیم قدرت خداوند را مستقیم به تصویر نکشیم، چون از حد و توان ما خارج است.
وی درباره شایعاتی مبنی بر استفاده عوامل این سریال از امکانات شخصی و گرفتن هدایا، اظهار داشت: ما در ساخت سریال کمک‌هایی جذب کرده ایم ولی هیچ هدیه یا امکانات شخصی در تولید سریال از هیچ‌کس نگرفته‌ایم و تنها در ابتدای ساخت سریال، زمین‌هایی نزدیک امام‌زاده داوود به ما معرفی شد که من هم به اتفاق برخی دوستان، از آن زمین‌ها خریدم که هیچ ربطی به سریال نداشت.

## مطبوعات زرد پای خانواده‌ام را به مسائل حاشیه‌ای باز کردند


فرج‌الله سلحشور در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که «چرا مسائل خانوادگی و اختلاف نظرهای شما نیز در خلال پخش سریال در برخی از مطبوعات مطرح شد؟»، اظهار داشت: این اقدام از جوانمردی و ماهیت حقیقی روزنامه‌ها و مجلات زرد پرده‌ بر می‌دارد که سعی می‌کنند از هر ابزاری برای ضربه زدن به کسی که خوش‌شان نمی‌آید، استفاده کنند.
وی گفت: دختر من در کارهای هنری فعالیت می‌کند که من هیچ وقت راضی نبودم، اما الان کارهای خوب و سالمی انجام می‌دهد. او مقصر نیست. مقصر روزنامه‌نگارانی هستند که به دنبال ضربه زدن هستند. ما در جمهوری عدل اسلامی زندگی می‌کنیم. در این مملکت مسئله دردناک در مورد روزنامه‌نگاران این است که هر نیش و ضربه‌ای که بخواهند می‌زنند که یا آدم باید زندگی و سرمایه خود را بگذارد تا آن مسائل را حل کند و یا نوش جان کند و صدایش درنیاید وگرنه قضیه به همین منوال پیش می‌رود.

گزارش از :مریم فیروزفر
ادامه دارد...



  • کلمات کلیدی :
  • » مدیر وبلاگ
    »»Your comments - نظرات شما ( )


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    سلحشور سریالی جدید می سازد.
    فهرستی از عناوین وبلاگ تا اینجا
    شرم آوره !
    چرا اینگونه؟
    [عناوین آرشیوشده]
     RSS 
     Atom 

    [ صفحه اصلی ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]

    سلام ، خوش آمدید
    » لینک همراهان «
    » لوگوی همراهان «








    » اخبار «
    »» جذابیت قرآن
    »» قرائت قرآن در آغاز سریال
    »» بهاریه با فرج الله سلحشور
    »» نا گفته های فرج الله سلحشور
    »» سینمای ایده آل یا سینمای امروز
    »» یوزارسیف سفارشی نیست.
    »» هشت هزار صفحه مطلب فشرده ...
    »» حرفهای سریال یوسف پیامبر (ع) یادآور امام(ره)
    »» بررسی موردی سریال یوسف پیامبر(ع)
    »» ناخشنودی از سفرهای یوزارسیف!
    »» چرا نباید هزینه ساخت یک سریال عنوان شود؟!
    »» تکلیف یوسف پیامبر (ع) با خودش روشن است.
    »» "یوسف پیامبر(ع) " نقطه عطفی در سریالهای سیما فیلم.
    »» یوسف پیامبر(ع) برای تبلیغ احمدی نژاد ساخته نشده است.
    »»"یوسف پیامبر(ع)" تجربه خوبی برای همه کارگردانان است.
    »» وزرای ما باید به شیوه یوزارسیف عمل کنند.
    »» سریال یوسف (ع) در کویت
    »» با دیدن یوزارسیف یاد...
    »» گفتگویی با آقای کارگردان
    »» انتقاد به یوزارسیف و پاسخ سلحشور
    »» سریال یوسف (ع) کاملا مورد رضایت مردم
    »» نمره قبولی صدا و سیما به سریال یوسف (ع)
    »» گفتگویی با بازیگر نقش یوسف پیامبر (ع)
    »» گفتگو با بازیگر نقش بنیامبن
    »» تلویزیون اصرار کرد ...
    »» 45 کشور یوسف (ع) را می بینند.
    »» فروش گسترده تصاویر یوزارسیف و زلیخا در کشورهای عربی
    »» طراحی صحنه و لباس سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» آلبوم عکس سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» دانلود تیتراژ سریال یوسف پیامبر (ع)_صوتی و تصویری
    .
    »» حسادت عامل مخالفت با سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» در مورد بودجه مدعی صرفه جویی هستیم.
    »» نظر آیت الله جوادی آملی درباره سریال یوسف (ع)
    »» ضرغامی: سریال یوسف پیامبر (ع) نقطه عطف مجموعه های قرآنی
    »» جلوه های ویژه سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» سال نو مبارک
    »» اعزام تمام بازیگران سریال یوسف پیامبر (ع) به عتبات عالیات
    »» سلحشور: خوشحالم که یوسف(ع) به احمدی نژاد کمک می کند.
    »» محوریت منجی آخرالزمان (عج)
    »» همه چیز با فیلم برداری تمام نمی شود
    »» به دویست درصد چیزی که می خواستم رسیدم
    »» دیدار با سلحشور
    »» چرا یوسف پیامبر(ع) جذابترین سریال سال 87 شد؟
    »» چرا یوسف در قلب تاجیک ها هم نشست ؟
    »» پاسخهای یک کارگردان به 7 انتقاد
    »» سلحشور: سطح کلام خدا با انسان اختلاف دارد
    » موسیقی وبلاگ «
    کپی برداری از مطالب وبلاگ با ذکر منبعی که ابتدا یا انتهای هر مطلب درج شده، مجاز میباشد . chera.mee.ir