سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتار حکیمان اگر درست باشد درمان است ، و اگر نادرست بود درد تن و جان . [نهج البلاغه]

اصلا چرا ؟

Powerd by: Parsiblog ® team.
آخرین مصاحبه بازیگر یوسف (ع) در زمستان 1387 با اعتماد(یکشنبه 88 فروردین 23 ساعت 12:27 صبح )

 گفت وگو با «مصطفی زمانی» بازیگر نقش حضرت یوسف (ع)

«یوسف» فقط یکی بود

هما گویا

حدود ساعت هفت بعدازظهر از پنجره آخرین طبقه از ساختمان «اعتماد» بیرون را نگاه می کنم. هوا آنقدر شتابان به سوی بهار می تازد که انگار نه انگار امسال زمستان را فراموش کرده است. منتظر «مصطفی زمانی» هستم، بازیگر نقش حضرت یوسف(ع) در سریالی به همین عنوان؛ مجموعه یی پرمخاطب و پرحاشیه که جمعه شب هایمان را از شبکه اول سیما پر می کند کاری از «فرج الله سلحشور» به سفارش «سیمافیلم». مصطفی زمانی یک راست از سر تمرین پروژه جدیدش به اینجا آمده اما خسته به نظر نمی رسد. نه تمرین، تست گریم و دورخوانی خسته اش کرده است و نه پیمودن چند طبقه و رسیدن به «قله» ساختمان. نمی دانم این از جوانی و سلامت او وام می گیرد یا اینکه رشد کردن در زادگاه سرسبزش «محمودآباد» مازندران هوایی در هوای آلوده شهر ما برایش ذخیره کرده است. یوزارسیف ما جوانی است 26 ساله که با ظاهر واقعی «مصطفی زمانی» جوان تر هم به نظر می رسد. با دیدن سیمای او به این فکر می افتم که یقیناً می شد گریم بهتری روی چهره اش برای این نقش پیاده کرد.

---

-سریال حضرت یوسف (ع) با حاشیه آغاز شد. بد نیست ما هم با این حاشیه ها آغاز کنیم. آن زمان که این مجموعه در باکس پخش شبکه اول قرار گرفت و آنونس و تیزرهای آن پخش شد، اولین واکنش ها نسبت به انتخاب شما برای این کاراکتر اسطوره یی، مذهبی چندان مثبت نبود. عده یی عقیده داشتند گزینه های بهتری هم وجود داشت و عده یی دیگر معتقد بودند باید برای این نقش از یک چهره پذیرفته شده و حرفه یی استفاده می شد. قاعدتاً این واکنش که به نوعی پیشداوری هم بود می توانست برای شما بسیار آزاردهنده باشد. چطور آن شرایط را گذراندید؟

در حقیقت واکنش خاصی نداشتم چرا که از همان ابتدا بعد از انتخاب این گریم روی چهره ام انتظار چنین واکنش هایی را داشتم. در حقیقت گریمی که در کار با آن بازی می کردم، همان گریمی بود که اولین بار روی چهره من تست شد. وقتی فهمیدم قرار است با این چهره نقشم را بازی کنم با خود فکر کردم باید بتوانم نقشم را باور کنم و همه هم و غم من این بود که چطور می توانم به این گریم و به این ظاهر چیزی اضافه کنم تا قابل قبول تر باشد. اینکه همه منتظر دیدن چهره یوسف بودند و کنجکاو که چه کسی قرار است نقش او را بازی کند کاملاً طبیعی بود. در حقیقت هر گزینه یی با آن چیزی که مردم از چهره یوسف انتظار داشتند تناقض داشت. حتی اگر زیباترین آدم هم برای این نقش انتخاب می شد باز هم نمی توانست همه را قانع کند چرا که زیبایی یک امر کاملاً نسبی و سلیقه یی است و هر کس از یوسف تصویری در ذهن دارد. به یاد جمله یی از آقای «محمود پاک نیت» می افتم که به نظر من بسیار صحیح است. او می گفت؛ «یوسف فقط یکی بود، همان یک نفر و هیچ کس نمی تواند شبیه او باشد.» به همین دلیل واکنش ها برای من خیلی دور از تصور نبود اما می دانستم داستان یوسف و شخصیت اوست که می تواند مخاطب را جذب کند و باید مورد قضاوت قرار بگیرد. خیلی ها عقیده داشتند مثلاً پسرشان، خواهرزاده شان یا... برای این نقش مناسب تر بودند اما واقعیت این است که ملاک انتخاب برای این نقش صرفاً زیبایی نبود. جنس صدا، کلام، نوع سخن گفتن، حتی حسی را که قرار است داشته باشد هم در نظر گرفته بودند و با این پارامترها مرا انتخاب کردند. این را هم اضافه کنم نقش یک پیامبر از قبل نوشته شده، این شخصیت را مردم می شناسند و انتخاب یک بازیگر برای این نقش بسیار سخت است و کسانی که بازیگر را انتخاب می کنند فقط می توانند بگویند او از عهده این نقش برمی آید یا نه اما نمی توانند دخل و تصرفی در آن نقش داشته باشند چرا که این تعهد بزرگی است؛ تعهدی که باید بسیار آگاهانه مواظب باشیم به شخصیت مقدس آن لطمه نزنیم. حضرت یوسف(ع) پیامبر محبوبی است. او همیشه مثل یک استعاره است. یوسف ذات شخصی خود ماست پس برای پرداختن به او باید خیلی زحمت کشید. تمرکز من روی آن بود که هر کس می تواند خود را در او ببیند. به یاد دارم وقتی می خواستم اولین پلان از یوسف را ببینم همه دقت و نگرانی من این بود که آیا آن چیزی که باید، درآمده یا نه. چرا که عقیده دارم همه آدم ها در خلوت خودشان خوب قضاوت می کنند و اگر من راست بگویم و با خودم صادق باشم دیگران مرا باور می کنند. وقتی متوجه شدم دروغ نگفتم، دلگرم شدم که حتماً مخاطب باورم خواهد کرد. من بازیگری بودم که برای اولین بار جلوی دوربین می رفتم و بیشتر از اینکه برایم مهم باشد که قیافه مرا خواهند پسندید یا خیر، به این فکر می کردم که آیا مخاطب من آن دیالوگی را که از دهانم بیرون می آید خواهد پذیرفت یا نه. البته منظورم این نیست که کاملاً از بازی خودم راضی هستم، خیلی وقت ها هم کارم را نمی پسندم که بیشتر به دلیل طولانی بودن بعضی از سکانس هاست و این موردی است که حتی در پروژه های هالیوودی هم پیش می آید. گاهی خودم قضاوت می کنم که در این سکانس بازیگوشی کرد ه ام یا انرژی کافی را نگذاشته ام. بازی در نقش یک پیامبر آن هم در یک پروژه تلویزیونی کار دشواری است. هر حرکت اضافی یا اشتباهی می تواند به حساب آن شخصیت گذاشته شود و این خطای جبران ناپذیری است و من این تعهد را به شدت حس می کردم. من از بازی ام در نقش یوسف پیامبر از آن جهت راضی هستم که صداقت را در آن می بینم.

-یک بازیگر حرفه یی که چندین تجربه بازی دارد کم کم در موقع گرفتن سکانس ها یا نهایت دیدن راش های کار می تواند تا درصد بالایی در مورد ضعف و قوت کارش قضاوت کند به بیان بهتر کار را مونتاژنشده می بیند. اما در مورد شما که تجربه اول تان است، یقیناً دیدن آن روی صفحه تلویزیون جذابیت خاصی دارد؛ جذابیتی نزدیک به نگاه بیننده و کنجکاوی به همان اندازه.

من فکر می کنم جزء معدود آدم هایی هستم که پلان به پلان فیلم را می بینم و حتی قسمت هایی بوده که بارها و بارها دیده ام و برایم تازگی دارد و یک قسمت هایی از مجموعه را خیلی دوست دارم و جاهایی هم هست که به نظرم خیلی معمولی می آید. حالا اگر اجازه بدهید برای تنوع هم که شده من از شما چند سوال دارم.

-حتماً، بفرمایید.

سوال من این است که روزنامه یی که نامش اعتماد است و داعیه نقد دارد و عقیده دارد منش آن قضاوت صحیح است و مردم نقدهایش را می خوانند و به نقدهایش اعتماد دارند چطور بعد از پخش سه قسمت از این مجموعه در موردش اظهارنظر می کند آن هم برای یک مجموعه 45 قسمتی که هر قسمت آن هم حداقل 50 دقیقه است. آیا وقتی یک مدیرعاملی برای یک پروژه شخصی را به مدت پنج سال انتخاب می کند و به او سمت می دهد می تواند پس از یک ماه در مورد کارش قضاوت کند، جلسه تشکیل دهد و عزلش کند؟ مگر اینکه فاجعه یی رخ داده باشد که مسلماً در سه قسمت اول یوسف پیامبر اتفاق خاصی که مستحق نقدهای روزنامه اعتماد باشد نبود (البته این مورد فقط مربوط به اعتماد نمی شود چون شما رودرروی من قرار دارید از اعتماد کد می آورم) گرچه حالا مشکلی نیست و خوشحالم نظرها تغییر کرده اما قضاوت با شما که آیا این از کمر تبر زدن بود یا خیر.

-در مورد این مثالی که زدید یک مدیرعاملی را که برای پنج سال انتخاب شده باشد بدون هیچ اتفاق خاصی می شود بعد از یک هفته هم عزل کرد که توضیح بیشتر در مورد آن به صفحه تلویزیون ارتباط چندانی ندارد اما اینکه بعد از پخش سه قسمت از سریال در مورد آن نباید قضاوت می شد باید بگویم این مطالب از طرف افراد صاحب نظر به روزنامه ارسال می شد و اعتماد هم بدون هیچ نظر شخصی و فقط به دلیل همان باوری که به آن اشاره دارید این نقدها و یادداشت ها را کار می کرد و هیچ کدام از این نقدها مربوط به نویسندگان روزنامه نبوده است ضمن اینکه با نظر شما که برای قضاوت کمی زود بود، موافقم.

شما در نظر بگیرید یکسری کارهای تلویزیونی است که در سینما جواب نمی دهد و برعکس یکسری کارها هم اگر در سینما باشد بازده بهتری دارد. اما این کار برای مردم ساخته شده است و قضاوت زودهنگام در مورد آن کم لطفی بود ضمن اینکه وقتی یک مطلب در یک روزنامه به خصوص چاپ می شود، در حقیقت نام آن روزنامه را یدک می کشد نه نام نویسنده. کسی نمی گوید فلانی، فلان نقد را کرده است بلکه می گوید این نقد در روزنامه اعتماد نوشته شده است و به این طریق در ذهن ها می نشیند و من فکر می کنم مطالب سلیقه یی و گاه جانبدارانه انتخاب شده است.

-فکر نمی کنم این طور باشد. به قول خود شما یکی از سختی های پرداختن به شخصیت های مذهبی و ملی همین است که داستان از پیش تعریف شده است و همین به منتقدان و صاحب نظران به خصوص مذهبی اجازه می دهد ما طی تعداد پخش سه قسمت از یک سریال 45 قسمتی در مورد آن قضاوت کنند. مورد دیگر اینکه در پروژه های «الف» که بودجه های میلیاردی به آن تعلق می گیرد حساسیت ها از هر حیث بالا می رود. اینکه فکر کنیم سلیقه های شخصی و انگیزه های فردی هم در نگاه به آن وجود دارد کاملاً طبیعی است چرا که برنامه سازی که بودجه تامین دکور فضای یک لوکیشن 4+6 را ندارد یا برنامه اش به دلیل کمبود مالی قطع می شود یا فیلمش نیمه کاره می ماند یا سریال سازی که جا برای استراحت عواملش در زمان تولید کارش ندارد و گاه مجبور می شود برای پرداخت اقساط عواملش به هر دری بزند روی یک پروژه عظیم حساس است و این حساسیت در مورد تمام سریال های ویژه الف بوده و هست. حالا بعضی از این سریال ها و پروژه ها می توانند نظرها را تغییر دهند و بعضی نمی توانند. عامل دیگری که موجب قضاوت ها پیرامون این سریال در همان ابتدای کار شد اینکه آقای سلحشور آن دقت و حساسیت را که در داستان و فضاسازی قسمت های داستان مصر زندگی حضرت یوسف در مصر به خرج دادند در کنعان و شخصیت های آن و تعلیق قصه نداشتند و این شامل دکور، لباس، گریم و حتی انتخاب بازیگران نیز می شد. در یک سریال تلویزیونی به این وسعت که سال ها خبر از ساخت آن بود و همه منتظرش بودند، شروع داستان بسیار مهم است و باید با قدرت آغاز شود و بیشترین وسواس معطوف به شروع و پایان کار باشد.

شما در نظر بگیرید آقای محمود پاک نیت یکی از بهترین هنرمندان ما هستند و به اندازه یی توانا که بازی های قبلی ایشان خیلی پررنگ در ذهن ما نقش بسته است. او را با «شب دهم»، «پس از باران»، «خانه یی در تاریکی» و... یعنی نقش هایی مرموز، خطرناک و منفی به یاد داریم که سخت ترین نقش ها هم بوده است. نهایت اینکه ذهن ما به سال های دورتر و شخصیت خاکستری او در سریال پدرسالار و روزی روزگاری هم برسد، اما به سختی نقش های مثبت او را به یاد می آوریم. حال با توجه به دقت و وسواسی که برای انتخاب بازیگر نقش یوسف شده بود و به قول خودشان هزاران نفر را تست کردند، آیا آقای پاک نیت گزینه مناسبی برای یعقوب نبی بود یا بازیگر نقش بنیامین که حتماً می دانید نبوت از نسل بنیامین نبی ادامه دارد، آیا شخصیت شفافی از او می بینیم. یعقوب پیامبر خیلی به سادگی در کنعان گم شد و تاریخ و کتب مقدس را در رابطه با او خیلی زود کنار گذاشتیم به طوری که الان آنقدر که ما آخناتون را می شناسیم، از بنیان این قصه یعنی کنعان به دوریم. شما این تصور را نکنید که نظرها برگشته، بلکه این سریال به قسمت های قابل توجه و خوب خودش یعنی سکانس های بسیار خوب مصر رسیده و بازی های قابل توجهی که هر منتقدی را راضی می کند. یک تیم تصمیم می گیرد تا بازیگری را برای یک نقش انتخاب کند یا اینکه برای نقش دیگری در نظر بگیرد. حال این انتخاب می تواند درست باشد یا خیر و می شود آن را پذیرفت یا امتناع کرد. حتی به قول شما می شود قسمت هایی از سریال را با قسمت های دیگری از آن مقایسه کرد. اما به نظر شما این نقد منصفانه است که بعد از سه قسمت بنویسیم؛ «از همین حالا معلوم است که چه سریال ضعیفی است» یا اینکه «چرا میلیاردها خرج آن شده است». وقتی منتقد می نویسد و از کلمه «میلیارد» استفاده می کند اولاً باید بنویسد این یک دوربین 35 است یا ویدئو. هم آن منتقدانی که می نویسند و هم آن کسانی که اهل فن هستند فرق این دو را می دانند، اما آیا مخاطبی که فیلم را می بیند هم این اطلاعات را دارد. آیا مخاطب این تخصص را دارد که یک لوکیشن که باید کامل ساخته شود، توجه کنید ساخته شود نه بازسازی شود، چه هزینه یی می برد؟ یا یک سریال 45 قسمتی چقدر نگاتیو لازم دارد؟ وقتی یک کار ویدئویی است می شود صد برداشت گرفت و در دو ساعت یک حلقه دو هزار تومانی حرام کرد. اما 120 هزار تومان نگاتیو برای چهار دقیقه فیلم 35 میلی متری است. در یک کار ویدئویی، نور به صورت دیجیتال تنظیم می شود و بازیگر حس خاصی ندارد. استرس هم ندارد، نگران نگاتیو هم نیست وقتی یک منتقد این تفاوت ها را می داند اما لحاظ نمی کند و به مخاطب القا می کند برای این مجموعه میلیاردها هزینه شده، منصفانه نیست. البته در آخر این قسمت از حرف هایم این را هم اضافه کنم که حالا دیگر نقد ها عادلانه شده و من از خواندن شان لذت می برم و چیز یاد می گیرم چرا که واقعی است و این نشان می دهد منتقد وادار شده کار را دنبال کند و دنبال نقد درست باشد.

- برگردیم به خود شما. چه خبر از شهرت؟

باور کنید الان حدود دو ماه است که سعی می کنم عکس هایم را از روی کیوسک ها جمع کنم چرا که واقعاً نمی خواهم وارد این نوع فضا شوم. این نوع فضا دنیایی که من برای آینده ام می خواهم نیست. از هر 10 عکسی که از من روی جلد بعضی از نشریات چاپ شده هشت تا از آنها مونتاژ است. لباسی را که هرگز نمی پوشم روی تن من مونتاژ می کنند و من بسیار آزار می بینم چرا که نمی خواهم این عکس ها معرف شخصیت من باشد. جالب اینکه وقتی سعی می کنم جلوی این اتفاق ها را بگیرم، همین حرکت من تبدیل به حاشیه می شود. ای کاش بتوانم از همین جا خواهش کنم به شخصیت افراد احترام بگذاریم. مونتاژ عکس یک نفر، به سخره گرفتن خصوصیات شخصی اوست یا نوشتن در رابطه با زندگی خصوصی یک بازیگر که تازه پایش را به این وادی گذاشته چه واقعیت داشته باشد، چه نداشته باشد، تجاوز به حریم خصوصی اوست و اگر این اتفاق ها نشانه شهرت است یا شهرت می آورد، من نه می پسندم و نه می گذارم به این نوع شهرت برسم.

- یکی از نکات مثبت بازی شما این است که به رغم اینکه این سکانس ها رج زده شده و با توجه به طولانی بودن زمان تولید و فاصله سکانس ها و تایم زیاد مجموعه، تفاوت محسوسی در نوع بازی شما دیده نمی شود مگر اینکه به عمد و به دلیل بالا رفتن سن و تجربه کاراکتر حضرت یوسف باشد و این در مورد بازیگری که اولین تجربه را دارد بسیار قابل تامل است.

این درست مثل مواد اولیه یی است که شما برای ساختن یک شیء به کار می برید. شما اگر آن را با وسواس انتخاب کنید، تراش زدن آن خیلی زحمت ندارد. من در شخصیت، نقشم را باور کرده بودم و به همین دلیل خیلی در بازی دچار دگرگونی در نوع ارائه آن نمی شدم.

-شما در تماس تلفنی که با هم داشتیم، گفتید «از قسمت سی و پنجم به بعد را خیلی دوست دارید»، دلیلش چیست.

از قسمت سی و پنجم به بعد داستان پرپیچ و خم زندگی حضرت یوسف به اوج می رسد و جمع می شود. مثلاً در قسمت سی و ششم که پخش شد و من در یک جمع خانوادگی نگاه می کردم هم کار را می دیدم و هم نیم نگاهی به عکس العمل بقیه داشتم، واقعاً نمی شد یک لحظه از بازی «خانم ریاحی» گذشت و چشم برداشت. اگر شما سر صحنه بودید، می دیدید چطور ما در این سکانس آخر بی اختیار برای ایشان دست می زدیم چرا که بازی نمی کردند، زندگی می کردند و این یعنی اوج بازیگری و من می دیدم چطور خیلی از آدم هایی که به راحتی اشک به چشم نمی آورند، گریه می کردند. خود من یکی از ویژگی هایی را که در زندگی حضرت یوسف دوست دارم این است که هر لحظه از آن را می توانیم به گوشه یی از زندگی خود متصل کنیم. زندگی یوسف برای کسانی که از پدر و سرزمین شان دور مانده اند، باورپذیر است، برای آنها که عشقی تعریف نشده داشته اند، برای کسانی که در کودکی مادرشان را از دست داده اند و برای کسانی که مورد حسد برادرشان قرار گرفته اند. هر گوشه یی از این داستان، تلنگری به زندگی خود ماست؛ چیزی که روح تو را غربال می کند و از قسمت سی و پنجم به بعد این درام به اوج می رسد. مثلاً همه کنجکاوند بدانند داستان یوسف و زلیخا چه می شود. این دو قرار است به یک تفاهم برسند. حالا دیگر این دو یک خدا را می پرستند و قرار است از صلح بگویند و از انسانیت و یک نقطه مشترک. و باید دید یوسف چطور این عشقی را که از خود دور می کرد، خواهد پذیرفت. حالا این یوسف می خواهد صحبت از عشق بکند. عشق به معنای آرامش داشتن، زمانی که در کنار او هستی. اینجا است که معنی یک چشم خون و یک چشم اشک حس می شود حتی عشق یوسف به برادرانی که یک روز او را به چاه انداخته بودند. مثلاً یک سکانس که من خیلی آن را دوست دارم نامه یی است که یعقوب به یوسف می نویسد و من هر کاری کردم که در این سکانس گریه نکنم، نتوانستم چرا که با این یوسف زندگی کرده بودم و احساسش را درک می کردم. نامه با این جمله شروع می شد؛ «از یعقوب نبی به عزیز مصر» و هر بار این جمله اشک مرا درمی آورد. او خطاب به عزیز مصر نوشت، اما این عزیز مصر پسر گمشده اوست.

-آیا طی ساخت درخصوص فیلمنامه تغییراتی هم صورت گرفت؟

فکر نمی کنم. در این گونه مجموعه های بزرگ و پرهزینه معمولاً اول کار نوشته می شود و توافق ها روی آن صورت می گیرد و بعد تولید را شروع می کنند.

-این مساله یی که می خواهم عنوان کنم تقریباً تمام حرفه ها را دربر می گیرد، اما در بازیگری خیلی بیشتر به چشم می آید. اینکه وقتی کسی به عنوان تازه وارد قدم به این عرصه می گذارد، به خصوص اگر قرار باشد در راس این هرم قرار بگیرد، معمولاً با یکسری پس زدن ها از جانب بقیه عوامل مواجه می شود. تعارف است اگر بخواهیم بگوییم همه با آغوش باز از یک چهره جدید استقبال می کنند. در مورد شما چطور بود؟

من هم این مشکل را داشتم و هنوز هم دارم و فکر می کنم طبیعی باشد و اصلاً هم ناراحت نمی شوم. دوستانی که به من نزدیک هستند بهتر می توانند در مورد من قضاوت کنند. من جای خودم را می شناسم و به باورهای دیگران هم احترام می گذارم. عقیده دارم باید در فضایی که می شود قضاوت اخلاقی کرد، آدم ها را دید.

-بیشتر منظور من عوامل پروژه حضرت یوسف است. آیا به عنوان شخصی که تازه وارد این حرفه شده اید، دوستان پذیرای شما بودند؟

این بخشی از فرهنگ ما است که باید آن را بپذیریم، به قول شما منحصر به حرفه خاصی هم نمی شود. حتی اگر بخواهید یک سوپرمارکت بزنید یقیناً واکنش هایی از نزدیک ترین سوپر به خود خواهید داشت. من در جای دیگری هم گفتم دوست دارم نیمه پر لیوان را ببینم چون نیمه خالی لیوان برای همه هست. اگر در مورد بازی و حضور من موضعی گرفته نمی شد، نشان می داد کار من قابل تامل و موضع گیری نیست. برای من مهم این بود که این موضع گیری ها بجا و واقعی باشد. گاه صحبت هایی به گوش من می رسید اما نکته مثبت اینجاست که حالا همه این عزیزان دوستان خوب من هستند. وقتی منصفانه فکر می کنم، می بینم گاهی من هم نسبت به آنها موضع می گرفتم. همه ما آدمیزادیم و این هم یکی از خصلت های بشر است.

-و همکاران تان خارج از این پروژه.

می دانید، گاهی یک سوءتفاهم هایی پیش می آید. مثلاً بعد از این پروژه به من فیلمنامه یی پیشنهاد می شد که احساس می کردم این داستان و این شخصیت را دوست ندارم یا به بازی من نمی خورد و قبول نمی کردم. بعد می شنیدم که می گویند؛ «این فکر کرده کی هست؟ دو روزه آمده و حالا صاحب سبک و نظر هم شده،» اما این درست نیست. انتخاب حق من است. من یک قدم برداشتم و این قدم گرچه قدم اول است اما گام بلندی بوده و حالا دلم می خواهد گام دوم را بلندتر بردارم. در رابطه با همین فیلمنامه که اشاره کردم با یکی از دوستان سینمایی مشورت کردم و او گفت؛ «مبادا بگویی فیلمنامه را دوست نداشتم چرا که به آنها برمی خورد. بهانه بیاور. مثلاً بگو در سفر هستم.» اما من دروغ گفتن را دوست ندارم. چوبی را که انسان از صداقت بخورد به دروغ ترجیح می دهم.

-تا به حال به جوانی در عالم هنر غبطه خوردید؟

باور کنید آن چیزی که من به دنبالش هستم مطلوب و جایگاه خود من است و به جایگاه کس دیگری غبطه نمی خورم. مثالی می زنم، فرض کنید یک نفر یک پنت هاوس داشته باشد و از بودن در آن لذت ببرد و با آن فخر بفروشد اما شاید عشق من یک کلبه در یک جای سبز و آرام باشد.

-صحبت شما مرا یاد یک داستان خارجی و قدیمی می اندازد که روزی یک پدر ثروتمند از پسرش پرسید چه می خواهد و پسر گفت؛ یک توپ تخم مرغی و پدر برایش یک ماشین اسباب بازی خرید. بعدها دوباره پرسید چه می خواهی، پسر دوباره گفت؛ توپ تخم مرغی و پدر برایش یک دوچرخه خرید. هدیه ها هر روز بهتر و بهتر می شد اما پسر خوشحال نبود. او فقط یک توپ تخم مرغی می خواست.

بله، کاملاً همین است.

-جوان هایی که در بازیگری به شهرت می رسند، به خصوص آنهایی که به قول شما گام بلندی برمی دارند احتمالاً با دو احساس متفاوت دست به گریبان می شوند؛ عده یی به یک پوچی می رسند که واقعاً قله این بود؟ آن آرزویی که داشتم، اینجا هم که خبری نیست و عده یی دیگر با ولعی خاص به هیچ چیز قانع نمی شوند و شتابزده ادامه می دهند. شما جزء کدام دسته اید؟

من ذاتاً جاه طلبی را دوست دارم. جاه طلبی به معنای اینکه انرژی داشته باشید که جاهای خالی را پر کنید اما نه جای دیگران را. من تحت هر شرایطی اخلاقی هستم و خط قرمز زندگی من «اخلاقیات» است. منظورم شخصیت و اخلاق شخصیتی است وگرنه خیلی هم اهل شوخی و مزاح هستم. در مورد قله یی که گفتید، حقیقت دارد. خود من وقتی به این قله رسیدم دیدم تپه یی بیشتر نیست و حالا به دنبال قله می گردم.

-حضرت یوسف برای شما یک قله بود که شناخته شوید، اما حالا روی لبه تیغ هستید و همه چیز برمی گردد به بازی بعدی شما و همچنین انتخاب صحیح یا غلط و نحوه برخورد شما با این حرفه در آینده. دقیقاً لب مرز ایستاده اید که با یک تلنگر می توانید به این طرف یا آن طرف خط پرتاب شوید. آیا وسواس لازم را برای کار بعدی و انتخاب درست دارید، با توجه به اینکه می دانم هم اکنون مشغول مراحل پیش تولید یک فیلم سینمایی هستید.

این را باید باور کنیم که موقعیتی مثل شخصیت حضرت یوسف برای یک بازیگر دو بار تکرار نمی شود؛ یک شخصیت منحصر به فرد، محبوب و باور شده. من خیلی صبر کردم تا چیزی که احساس می کنم صلاح من است را انتخاب کنم. اما این را هم باید می دانستم اگر بخواهم منتظر نقشی در حد و اندازه یوسف بمانم، می بازم و از سوی دیگر اگر می خواستم یک کار پیش پاافتاده یی را بپذیرم هم نابود می شدم. فکر کردم با یک کار خوب شروع کنم. کارگردان های خوب، تهیه کنندگان خوب و فیلمنامه های خوب خیلی سخت بازیگر را انتخاب می کنند. اما من فکر می کنم این انتخابی که کرده ام، درست ترین گزینه بوده است. در سنین من بازیگران خوب زیادی هستند. بنابراین فقط سعی می کنم خوب باشم و خودم را ثابت کنم و نمی توانم توقع این را داشته باشم که بزرگ ترین کارگردان ایران به من و بازی من اعتماد کند. به هر حال اگر من بخواهم به انتظار آنها بمانم، فرصت های خوب را از دست می دهم.

-در مورد پروژه یی که مشغول آن هستید، بگویید.

اسم این پروژه «آل» است به کارگردانی «بهرام بهرامیان» و تهیه کنندگی «علی معلم».

- فکر می کنم انتخاب خوبی باشد، به خصوص که آقای معلم در زمینه ارائه فیلم هایش بسیار کوشا و تواناست و آقای بهرامیان هم سابقه خوبی دارند.

علاوه بر اینکه به نظرم کار خیلی خوبی است، مساله تجاری یک پروژه هم برای من خیلی مهم است و خیلی دوست دارم علاوه بر اینکه کار خوب باشد، گیشه خوبی هم داشته باشد و مهم تر اینکه گیشه را نگه دارد و فکر می کنم این اتفاق بیفتد.

-اسم داستان کمی مرموز است. این «آل» در ژانر تریلر است؟

تا حدودی بله. اصولاً یک داستان مرموزی است.

- چه چیز این پروژه برای شما جالب تر است؟

من بعد از اینکه در یک جلسه کارگردان این کار، بهرام بهرامیان را دیدم حس کردم که می شود در کنار او به جنگ رفت و کارکردن با او به هر ریسکی می ارزد.

-کم کم به انتهای گفت وگویمان می رسیم، بد نیست برای اینکه دوباره به حضرت یوسف برگردیم و صحبت متنوع تری داشته باشیم از شما بپرسم چقدر خوب اسب سواری می کنید، آیا اصولاً با این ورزش آشنا هستید. سوار و پیاده شدن شما خیلی کابویی و هالیوودی است؟

(می خندد) اتفاقاً من به شدت از اسب می ترسم و در این مجموعه با اسب آشنا شدم آن هم نه با اسب های مخصوص سوارکاری، که می دانید این نوع اسب ها بسیار گران هستند و معمولاً صاحبان شان هم آنها را به راحتی در اختیار کسی نمی گذارند. این اسب هایی که در سریال می دیدید در حقیقت اسب های گله بودند و فکر می کنم اولین باری بود که سواری می دادند و من اولین راکب آنها بودم. چندین بار هم زمین خوردم. در حقیقت من و اسب ها با هم سواری را یاد گرفتیم. من روزهای پرمشغله یی داشتم؛ سواری می کردم، سر صحنه بودم، سالن بدنسازی می رفتم و به عنوان یک فرد مجرد، نصف شب که به خانه می رسیدم باید به امور آن هم می پرداختم، حتی پخت و پز هم می کردم.


- چه چیزی در دل تان مانده و دوست دارید بگویید تا با آن خداحافظی کنیم، معمولاً اولین چیزی که به ذهن می رسد صادقانه ترین چیز است.

اولین چیزی که به ذهنم می رسد و دوست دارم بگویم این است که گاهی جایی می روم و خودم را کنار می کشم و گوشه یی می نشینم. این به دلیل آن است که خودم را کوچک تر از بقیه می بینم نه اینکه حس کنم من کاری کرده ام که شما نکرده اید، یا چیزی می دانم که شما نمی دانید و آرزوی من اینکه هیچ چیز موجب نشود تا صداقتم را از دست بدهم و از خودم و باورهایم دور شوم.

 

منبع: روزنامه اعتماد



  • کلمات کلیدی :
  • » مدیر وبلاگ
    »»Your comments - نظرات شما ( )

    گفتگویی با بازیگر نقش یوسف پیامبر (ع)(یکشنبه 88 فروردین 9 ساعت 1:55 صبح )

    البته این بازیگر جوان در این مدت ارتباط زیادی با رسانه ها نداشته و ترجیح داده تا این نقش او بدون هیچ گونه پیشداوری مورد قضاوت قرار گیرد. طی فرصتی که برایمان مهیا شد با او گفتگویی داشته ایم که حاصل آن را می خوانید؛


    * جناب زمانی، به نظر می رسد چندان تمایلی به انجام گفتگو ندارید ؟
    ** راستش مدت زیادی است من مصاحبه نکرده ام...


    * خوب این که نکته خوبی نیست که با رسانه ها ارتباط ندارید؟
    ** نه اینکه مصاحبه نکنم ...، بلکه انتخاب نشریه برایم بسیار مهم است، زیرا دیده ام در برخی مصاحبه ها دخل و تصرف صورت می گیرد و برخی حرفها عوض می شوند.


    * با این اوصاف پس اهل مصاحبه هستید؟
    ** بله، من یک مصاحبه مفصل با نشریه «رویش» انجام دادم و عکس خاصی هم برای روی جلد آن آماده کردیم و بسیاری حرفها را در آنجا زده ام که دیگر نیازی نیست تکرار شوند.


    * چرا در سریال این قدر چهره تان را عوض کرده اند؟
    ** نظر کارگردان این بود. وقتی به من گفتند انتخاب شدم، تصور کردم به خاطر رنگ چشمهایم مرا قبول کردند، در حالی که کارگردان تست گریم من را با لنز قهوه ای پسندیده بود. مو و چشمهایم را تیره کرده اند تا به چهره ام معصومیت ببخشند.


    * شما چند سال دارید و اهل کجایید؟
    ** 24 سال دارم و اهل فریدون کنار هستم .


    * برای انتخاب بازیگر نقش «یوسف» هر روز اخبار مختلفی منتشر می شد، یادتان هست از بین چند کاندیدا برای این نقش انتخاب شدید؟
    ** اطلاع داشتم برای نقش «یوسف» تست می گیرند. حتی یک بار از جلوی دفتر این پروژه رد شدم، اما نرفتم تست بدهم. هفته بعد یکی از دوستانم عکس مرا به آقای «سلحشور» نشان داده بود و با پیشنهاد او 7 اردیبهشت 83 اولین تست را دادم و 3 روز بعد دو تا از سکانسهای مجموعه را ازمن تست گرفتند که بعدها فهمیدم سخت ترین سکانسها بوده است. پس از یک ماه، تست گریم دادم، بعد با من قرارداد بستند با این شرط که اگر کاندیدای بهتری پیدا شد، با نظرکارگردان من کناربروم. تا آنجا که اطلاع دارم، ازحدود 3 هزار نفر تست گرفتند و زمانی که من را انتخاب کردند، گفتند تنها کاندیدایی هستی که روی آن اتفاق نظر دارند.از تاریخ عقد قرارداد یعنی تیرماه 83 تا شروع فیلمبرداری دراوایل بهمن همان سال، شرایط بسیارسختی داشتم. برخی عوامل اصلی کار، سعی در انتخاب یکی از بازیگران حرفه ای داشتند. حتی مدتی دنبال یک بازیگر خارجی گشتند. ولی همه ما می دانیم که تجربه ساخت فیلم «مصائب مسیح» توسط «مل گیبسون» ثابت کرد ایفاگرنقش پیامبر باید یک بازیگر ناشناخته باشد. آدمی که روی او ذهنیت خاصی وجود ندارد. به هرحال، از آنجا که بازیگری برای من آن قدر اهمیت نداشت که به خاطر آن ازهمه چیزبگذرم، با همه اینها کنار آمدم. من به مفهوم واقعی، عاشق بازیگری و شهرت نبودم. به هرحال، یا بازی می کردم یا نمی کردم. با جلساتی که گذاشتند و حمایتهای آقای سلحشور، رفتم جلو دوربین. پس ازیک هفته هم بازیگر ثابت این نقش شدم. الان هم حدود یک سال است کار می کنم.


    * از نظرخودتان هم بهترین گزینه بودید ؟
    ** من حس می کنم این نقش به کسی نیاز دارد که بدون توجه به دوربین وعوامل پشت صحنه حرف بزند که این کار سختی است. آنهایی که حرفه ای هستند، نا خودآگاه مجبورند به این چیزها توجه کنند. صحنه هایی بود که احساس می کردم فقط باید با دلم حرف بزنم. خیلی جاها من اصلاً به کاراکتر فکر نمی کردم. نقش را بازی نمی کردم و فقط خودم بودم. حس می کنم برای این کارنیازبه آن داریم که درونمان را قوی کرده باشیم ومن این کار را پیشترانجام داده بودم. شاید به خاطرنوع زندگی ای که خداوند برایم رقم زده است. البته به نظر من یک بازیگرحرفه ای نمی تواند این نقش را برای مردم ارایه کند. من برای مردم بازی می کنم. اصولاً نقش پیامبر را باید برای مردم بازی کرد.


    * دستمزدتان چقدر بود؟
    ** (با خنده) این مسائل را نمی توانم بگویم ... ولی رقم زیادی نبود .


    * کار با آقای سلحشور چگونه بود، حاضرید دوباره با او کار کنید؟
    ** من حتماً در اولین فرصت نسبت به ایشان ادای دین می کنم. آقای سلحشور ترجیح می داد کار براساس دید ایشان پیش برود نه بازیگر.


    * چند بار فیلمنامه را خوانده اید؟
    ** حدود 13 بار.


    * دراین زمینه مطالعه دینی هم داشتید؟
    ** مطالعه دینی زیادی نداشتم. اما کتابهای مختلفی خواندم، از جمله خود قرآن. از طرفی، فیلمنامه بر اساس شرایط نوشته می شود نه واقعیت. بین آنچه درفیلمنامه هست و آنچه ممکن است با مطالعه عمیق به دست بیاید، گاه دوگانگی وجود دارد که عوض کردنش سخت است. واقعیت گاه باورپذیر نیست. مثل واقعیت رو گرداندن یوسف (ع) از زیباترین زن مصر. باید آن را به ذهن مردم جامعه نزدیک کرد، به مردمی که دارای طبیعت وغریزه انسانی هستند. من سعی کردم فیلمنامه نوشته شده را به خودم بقبولانم.


    * پیش از شروع فیلمبرداری چقدر تمرین داشتید؟
    ** درمدت 6 ماه قبل از فیلمبرداری، دو نفر معلم بازیگری و یک مربی سوارکاری به صورت خصوصی داشتم. آقای داوود دانشور یکی ازاستادان بازیگری ام بود که من آشنایی با تئوری سینما را مدیون او هستم. شمشیربازی را هم با خود کارگردان تمرین کردیم.


    * اولین صحنه ای که بازی کردید، کدام صحنه بود؟
    ** اولین صحنه داخلی، زندان بود که خبری برای من می آورند مبنی براین که زلیخا دستور داده شما را شکنجه کنند. این اولین پلانی بود که بازی کردم.


    * دراین مدت با عوامل مشکلی نداشته اید؟
    ** بعضی ها بودند که الان نیستند و خیلی دلشان نمی خواست که من این نقش را بازی کنم. آنها اغلب سینمایی بودند. البته من اوایل آدم بسیارخشکی بودم. فکر می کردم اگر روابطم بیش از یک سلام وعلیک باشد، ممکن است این تصور پیش بیاید که به خاطر گرفتن نقش حاضرم اخلاقم را زیر پا بگذارم و این موجب ناراحتی خیلی ها شده بود. اما الان به همه آنها احترام می گذارم.


    * بازیگر نقش کودکی یوسف هم با شما نسبت فامیلی دارد. او چگونه انتخاب شد؟
    ** بله، پسرعمه من است. پس از حدود 2 سال همدیگر را در یک مجلس عروسی دیدیم و من حس کردم آن معصومیتی که اینها دنبالش هستند، در چهره او هست. همان جا چند تا دیالوگ به او دادم که خیلی خوب جواب داد و گفت بازیگر اول استان مازندران بوده است. بدین ترتیب او را معرفی کردم و با تستی که از او گرفتند، ظرف 3 روز جلو دوربین رفت.


    * پیش از این پروژه مشغول چه کاری بودید؟
    ** در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه غیرانتفاعی تحصیل می کردم و حسابدار یک شرکت کوچک بودم.


    * تجربه سینمایی هم داشتید؟
    ** نه، فقط چند بار در تئاترهای مدرسه و دانشگاه بازی کرده بودم.


    * پیشنهاد دیگری در زمینه بازیگری نداشتید؟
    ** قبل از یوسف 3 تا کار سینمایی به من پیشنهاد شد که هرسه تجاری بودند. شاید هم بدم نمی آمد بازی کنم. اما روز آخر، بازیگر دیگری را انتخاب کردند. حتی یک بار که برای بستن قرارداد رفته بودم، گفتند ما با فلانی قرارداد بسته ایم، درحالی که به من قول داده بودند. خیلی اذیت شدم. حتی به جرأت می توانم بگویم از تیرماه 83 که قرارداد اولیه را برای نقش یوسف(ع) بستم تا موقعی که جلو دوربین رفتم، سخت ترین روزهای زندگی من بود.
    واقعاً دلم می خواهد به آنهایی که درعالم سینما جایگاه بالایی پیدا کرده اند، بگویم: اگر بخواهند رسم دنیا را به نا حق به هم بریزند، ازهمان جا که هستند زمین می خورند. من با همه سختیها از کسی گله مند نیستم و حاضر نبودم به خاطر پذیرفتن این نقش، پا روی اصول اخلاقی در زندگی ام بگذارم.


    * بعد از «یوسف» دلتان می خواهد چه نقشی را بازی کنید؟
    ** دوست دارم نقش یکی از رجال بزرگ ایرانی با تفکرات ایرانی را بازی کنم.

     

    قدس

    منبع: سایت خبری قاصدک



  • کلمات کلیدی :
  • » مدیر وبلاگ
    »»Your comments - نظرات شما ( )


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    سلحشور سریالی جدید می سازد.
    فهرستی از عناوین وبلاگ تا اینجا
    شرم آوره !
    چرا اینگونه؟
    [عناوین آرشیوشده]
     RSS 
     Atom 

    [ صفحه اصلی ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]

    سلام ، خوش آمدید
    » لینک همراهان «
    » لوگوی همراهان «








    » اخبار «
    »» جذابیت قرآن
    »» قرائت قرآن در آغاز سریال
    »» بهاریه با فرج الله سلحشور
    »» نا گفته های فرج الله سلحشور
    »» سینمای ایده آل یا سینمای امروز
    »» یوزارسیف سفارشی نیست.
    »» هشت هزار صفحه مطلب فشرده ...
    »» حرفهای سریال یوسف پیامبر (ع) یادآور امام(ره)
    »» بررسی موردی سریال یوسف پیامبر(ع)
    »» ناخشنودی از سفرهای یوزارسیف!
    »» چرا نباید هزینه ساخت یک سریال عنوان شود؟!
    »» تکلیف یوسف پیامبر (ع) با خودش روشن است.
    »» "یوسف پیامبر(ع) " نقطه عطفی در سریالهای سیما فیلم.
    »» یوسف پیامبر(ع) برای تبلیغ احمدی نژاد ساخته نشده است.
    »»"یوسف پیامبر(ع)" تجربه خوبی برای همه کارگردانان است.
    »» وزرای ما باید به شیوه یوزارسیف عمل کنند.
    »» سریال یوسف (ع) در کویت
    »» با دیدن یوزارسیف یاد...
    »» گفتگویی با آقای کارگردان
    »» انتقاد به یوزارسیف و پاسخ سلحشور
    »» سریال یوسف (ع) کاملا مورد رضایت مردم
    »» نمره قبولی صدا و سیما به سریال یوسف (ع)
    »» گفتگویی با بازیگر نقش یوسف پیامبر (ع)
    »» گفتگو با بازیگر نقش بنیامبن
    »» تلویزیون اصرار کرد ...
    »» 45 کشور یوسف (ع) را می بینند.
    »» فروش گسترده تصاویر یوزارسیف و زلیخا در کشورهای عربی
    »» طراحی صحنه و لباس سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» آلبوم عکس سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» دانلود تیتراژ سریال یوسف پیامبر (ع)_صوتی و تصویری
    .
    »» حسادت عامل مخالفت با سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» در مورد بودجه مدعی صرفه جویی هستیم.
    »» نظر آیت الله جوادی آملی درباره سریال یوسف (ع)
    »» ضرغامی: سریال یوسف پیامبر (ع) نقطه عطف مجموعه های قرآنی
    »» جلوه های ویژه سریال یوسف پیامبر (ع)
    »» سال نو مبارک
    »» اعزام تمام بازیگران سریال یوسف پیامبر (ع) به عتبات عالیات
    »» سلحشور: خوشحالم که یوسف(ع) به احمدی نژاد کمک می کند.
    »» محوریت منجی آخرالزمان (عج)
    »» همه چیز با فیلم برداری تمام نمی شود
    »» به دویست درصد چیزی که می خواستم رسیدم
    »» دیدار با سلحشور
    »» چرا یوسف پیامبر(ع) جذابترین سریال سال 87 شد؟
    »» چرا یوسف در قلب تاجیک ها هم نشست ؟
    »» پاسخهای یک کارگردان به 7 انتقاد
    »» سلحشور: سطح کلام خدا با انسان اختلاف دارد
    » موسیقی وبلاگ «
    کپی برداری از مطالب وبلاگ با ذکر منبعی که ابتدا یا انتهای هر مطلب درج شده، مجاز میباشد . chera.mee.ir