هوالمصور
بررسی موردی سریال حضرت یوسف (ع)
سایت خبری سیما فیلم / احمد رضا معتمدی : تغییر فضا چه بصورت واقعی چه غیر واقعی از مواردی است که در سریال حضرت یوسف (ع) کاربرد زیادی داشته است. در این موارد بر حسب نیاز لوکیشنهای واقعی دخل و تصرف هایی در تصاویر اعمال گردیده است که مواردی از آنها را در اینجا مرور می کنیم.
حیاط معبد از مواردی است که در آن بنا به نیاز صحنه پس زمینه ورودی حیاط بطور مجازی ساخته و از روش کلید رنگی (کروماکی ) برای درج پس زمینه استفاده کردیم.
در مجموعه پلان های حیاط معبد برای حفظ حس صحیح حرکت، با بهره بردن از تکنیک تراکینگ، حرکت دوربین و لنز استخراج شد و با دوربین مجازی نرم افزار ترکیب کننده هماهنگ گردید تا فضای ترکیب شده دارای حرکت صحیح و یکپارچه باشد، سپس با تکنیک اصلاح رنگ در سطح لایه ها پس زمینه و پیش زمینه با هم هماهنگ گردیدند.
در پلان تکثیر جمعیت در خیابان مجسمه¬های سنگی هم برای تکثیر جمعیت از تراکینگ دوربین و رتوسکوپی استفاده نمودیم و پس از اتمام تکثیر جمعیت اجزای دیگری چون کشتیها را نیز به رودخانه اضافه کردیم.
مجموعه پلانهایی که در آنها اهرام به رودخانه اضافه شد، نیز از موارد بسیار مشهود در ترکیب نماهای رودخانه نیل است. در این پلانها نیز با روش تراکینگ حرکت دوربین و نوع لنز هر نما استخراج گردید و پس از اصلاح رنگ و نور در سطح لایه¬های تصویری ترکیب انجام گردید. از آنجا که در بیشتر نماها سوژه هایی در پیش زمینه اهرام از جمله بازیگران یا کشتی درحال حرکت بودند با استفاده از تکنیک روتوسکوپی اهرام پشت سر سوژه های پیش زمینه با نمای اصلی ترکیب گردید.
نمای ورود دزدان در اسکله یکی از نماهای سخت در این مجموعه نماها بود که بواسطه حرکت پیچیده دوربین و محو بودن اجزای لانگ شات و درشت بودن سوژه های پیش زمینه، تراکینگ و ترکیب اهرام و قایقها نیاز به بارها آزمون خطا داشت.
درمورد نماهای شب اهرام، پس از اصلاح نور شب و درج اهرام در موقعیت خود نیاز به ایجاد انعکاس تصویر اهرام در رودخانه نیز مشهود گردید که برای افزایش باورپذیری نماهای مورد نظر الزامی بود.
در سکانس توبه حضرت یوسف (ع) که بروش کروماکی فیلمبرداری شده بود، از روش Matte Painting بهره بردیم تا فضای مورد نظر را در چندین زاویه نقاشی کنیم و پس از ترکیب نما برای القای حس عدم توازن در موقعیت، در لنز مجازی تغییراتی را اعمال نمودیم تا حرکت در این فضا نامتعادل باشد. با انیمیشن ذره ای نیز ذراتی معلق به اتمسفر اضافه کردیم تا سکون و مردگی در فضا احساس گردد.
در چند نمای مستقل و مرتبط حضور فرشته در ابرها نیز از مواردی است که نماها بصورت کروماکی فیلمبرداری شده و سپس در چندین لایه ابرهای متحرک در فضای سه بعدی با نمای اصلی ترکیب گردیده است. در این نماها پس از ترکیب نیاز به اصلاح رنگ در سطح لایه های مستقل بسیار ضروری بود تا ترکیب نهایی دارای عمق و بعد مناسب باشد.
مجموعه نماهای سیلوها که در این نماها سیلوها تکثیر شده و بنا به نوع پلان از تراکینگ دوربین و روتوسکوپی برای برش اجزای متحرک پیش زمینه استفاده گردیده است. برای حفظ یکپارچگی در ساختار سیلوها و هماهنگی بین سیلوهای واقعی و مجازی، در هر نما از سیلوهای موجود همان نما برای تکثیر بهره بردیم که این روش در افزایش باورپذیری نماها بسیار کارآمد بود.
تاریخ انتشار:26/12/87
ساعت انتشار:17:15